fredag 9. september 2011

Lavkarbo Omega-3 brød


Idag har jeg bakt et  lavkarbo Omega-3 brød. 
Oppskriften har jeg fått av min kjære svigermor som
hadde funnet den i et av landets ukeblader for en stund siden.

Brødet er saftig, mettende og veldig veldig godt!

Når man lever på lavkarbo har jeg sett at man bruker ganske dyre ingredienser. 
Men i det lange løp blir det billigere. 
Dette fordi hele brødet holder seg mange dager i kjøleskap, 
det smaker nydelig selv om det ikke er ferskt,
 hele familien kan spise det, og dermed blir det spist opp. 

Tidligere har vi kastet MASSE brød.




Jeg vil gjerne få dele oppskriften med dere:



Dette trenger du:


- 200 gr linfrø

- 50 gr sesamfrø

- 50 gr hasselnøtter 

- 50 gr mandler ( jeg brukte mandelmel)

- 50 gr fibrex evnt 50 gr mer av frø, nøtter o.l

- 2 ss bakepulver

- 50 gr meierismør

- 1 dl kremfløte

- 6 små el 5 store egg

- 1 boks crème fraiche



(Dette er til 1 brød)




Slik gjør du:

- Visst du ikke har knuste linfrø males de i en blender eller stavmikser.

- Det samme gjøres med sesamfrø, hasselnøtter og visst du bruker hele mandler.
Selv brukte jeg mandelmel som jeg nevnte tidligere.

- Ha dette i en stor bolle.

- Rør inn fibrex og bakepulver.


-  Egg og crème fraiche mikses sammen med en stavmikser.

- Smelt smøret i en kjele og tilsett fløte når smøret er smeltet.

- Dette tilsetter du i eggeblandingen, rører sammen og tilsetter i det tørre.


- La røren stå å svelle i ca 5 min. Før du heller det over i en bakerpapirkledd/ smurt
brødform som rommer 2 liter.


Stekes på 190 grader, nederste rille i 1 time og 20 minutter!





Ser det ikke fantastisk ut!?




Og jeg lover deg:

 Dette smaker himmelsk!



2 kommentarer:

  1. Vann i munnen!!!
    Takk for koselig hilsen!! Den blomstertrappa er laget av en snekker etter tegninger fra meg...,har hatt den i tre år nå er det vel,men så i fjor noe liknende hos Plantasjen tror jeg det var...
    klem♥

    SvarSlett
  2. Flott! Kan du si meg hvor mye karbohydrater det er per 100 g ?

    SvarSlett